صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۳۳۰۸

زمستان سرد گردشگری گرم 

پایگاه بصیرت / شاهرخ صالحی
وضعیت گردشگری داخلی پس از شیوع کرونا روز به روز رو به افول رفت؛ تا جایی که برخی‌ها از احتمال ورشکستگی این صنعت خبر می‌دادند؛ اما با وجود امیدهایی که بعد از سفرهای مردم در نوروز و سپس نیمه اول سال 1401 ایجاد شده بود، حالا صنعت گردشگری پس از یک خزان بزرگ، به دنبال عبور از زمستان و رسیدن به بهار است. هرچقدر آمارها در تابستان افزایش یافته بود، با رشد تورم و وقوع اغتشاشات به یکباره، همه چیز فرو ریخت تا جایی که گفته شده است آمار سفر در پاییز امسال حدود 85 درصد کاهش یافته است. حالا برای عبور از این وضعیت و بر اساس طرحی که قرار است با کمک انجمن صنفی خدمات مسافرتی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اجرا شود، پیشنهاد شده در شهرهای کمتر مسافرپذیر تخفیف‌هایی تا 60 درصد در هزینه هتل‌ها لحاظ شود تا مسافران بیشتر راهی این شهرها شوند. البته این طرح قرار است از 15 دی ماه تا آخر بهمن‌ماه اجرا شود و هتل‌داران امیدوارند با عبور از اسفند، نوروز خوب را تجربه کنند. 
اگرچه تصور می‌شد در فصل سرد سال، شهرهایی مانند قشم و کیش و سایر شهرهای جنوبی کشور وضعیت بهتری از نظر مسافرپذیری داشته باشند؛ اما آمارها نشان می‌دهد سطح اشغال هتل‌ها به 65 درصد کاهش یافته و تخت‌های زیادی در این هتل‌ها خالی مانده است. در همین راستا، بخش مهمی از هتل‌های کیش هم در طرح «حراجی سفر» وارد شدند تا با تخفیف ارائه شده، بتوانند بخشی از مشکلات خود را در زمستان پشت سر بگذارند. 
البته مشکلی که در طرح حراجی سفر به آن توجه نشده، موضوع قیمت بلیت هواپیما و قطار است. در واقع، تنها چیزی که در این طرح مشمول تخفیف می‌شود، اقامت هتل‌هاست؛ در حالی که بخش مهمی از هزینه سفر را‌ـ به ویژه برای سفر به کیش، قشم یا مشهد‌ـ هزینه بلیت هواپیما تشکیل می‌دهد که هزینه بالایی است. برای نمونه، هزینه معمول بلیت هواپیما در روزهای اخیر به مقصد مشهد یا کیش، به صورت میانگین برای هر نفر و در هر مسیر پروازی حدود یک میلیون تومان برآورد می‌شود که با محاسبه رفت و برگشت یک خانواده چهار نفره، چیزی حدود 8 میلیون تومان تنها هزینه بلیت هواپیما خواهد بود. موضوعی که به نظر می‌رسد اگر فکری به حال آن نشود، می‌تواند کل طرح مذکور را با شکست مواجه کند. 
البته پس از عبور از زمستان هم، با لحاظ قیمت‌هایی که روز به روز در حال افزایش است، هزینه‌ هتل‌ها در ایام نوروز به طور حتم، با افزایش قابل ملاحظه‌ای نسبت به نوروز 1401 همراه خواهد بود که در این صورت باز هم، بعید است هتل‌داران بتوانند از فرصت نوروز طرفه‌ای برای خود ببندند. به نظر می‌رسد، در وضعیت فعلی، دولت باید تسهیلاتی برای موضوع گردشگری داخلی لحاظ کند تا هم مردم بتوانند مانند سابق به سفر بروند و هم چرخ صنعت گردشگری داخلی بچرخد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات